Κυριακή 20 Ιουνίου 2010

ΚΑΝΤΕ ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ ΜΕ ΑΠΛΑ ΒΗΜΑΤΑ...

Οι ανώδυνες «θυσίες»

ΥΠΑΡΧΟΥΝ ΚΑΙ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΟΥ ΒΕΛΤΙΩΝΟΥΝ ΤΟΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΟ ΠΡΟΫΠΟΛΟΓΙΣΜΟ ΧΩΡΙΣ ΝΑ ΑΠΑΙΤΟΥΝ ΜΕΓΑΛΕΣ ΠΕΡΙΚΟΠΕΣ
Η ΣΥΖΗΤΗΣΗ για την περιστολή δαπανών έχει φουντώσει σε όλα τα ελληνικά νοικοκυριά. Υπό την πίεση της ύφεσης, της μείωσης των εισοδημάτων, της ανεργίας αλλά και της αρνητικής ψυχολογίας, όλοι ψάχνουν τι να κόψουν και πόσο.
Κι όμως, εκτός από τις «βίαιες αποφάσεις» που έχουν ως αποτέλεσμα να αλλάζει άρδην η καθημερινότητα του νοικοκυριού, υπάρχουν και πρακτικές που βελτιώνουν τον οικογενειακό προϋπολογισμό χωρίς να απαιτούν μεγάλες θυσίες.
Η «Οικονομία» παρουσιάζει κατάλογο με 50 τέτοιες πρακτικές που μπορούν να εξασφαλίσουν περιστολή των οικογενειακών δαπανών από αρκετές εκατοντάδες μέχρι και μερικές χιλιάδες ευρώ ετησίως. Κάποιες πρακτικές μπορούν να υλοποιηθούν άμεσα και χωρίς κόστος. Κάποιες άλλες απαιτούν διαπραγματεύσεις, συνεργασίες ή ακόμη και αλλαγή συνηθειών.
Τα ελληνικά νοικοκυριά δείχνουν να αντιδρούν έντονα στην κρίση. Περιορίζουν τις μετακινήσεις με το αυτοκίνητο, κόβουν τη διασκέδαση και το... ντελίβερι, ενώ ψαλιδίζουν ακόμη και τη χρήση του κινητού τηλεφώνου. Οι πρώτες στατιστικές είναι αποκαλυπτικές. Η κατανάλωση της βενζίνης έχει ήδη υποχωρήσει κατά 20%, τα έσοδα των λογαριασμών κινητής τηλεφωνίας έως και 17%, ενώ στα εστιατόρια μέσα σε μερικούς μήνες έχει χαθεί ακόμη και το ένα τρίτο του τζίρου.
Μέσα από αυτή τη διαδικασία της περιστολής δαπανών στην οποία έχουν επιδοθεί τα νοικοκυριά, μπορεί να βγει και κάτι θετικό. Οπως για παράδειγμα η ανάπτυξη σχέσεων συνεργασίας. Πολλές από τις πρακτικές που περιλαμβάνει ο κατάλογος -και οι οποίες είναι ιδιαίτερα διαδεδομένες στο εξωτερικό- προϋποθέτουν συνεργασία με τον γείτονα, τον συνάδελφο ή τον φίλο. Ενα αυτοκίνητο με τρεις επιβάτες στο κέντρο αντί για τρία, εξασφαλίζει μείωση της δαπάνης μετακίνησης κατά 66%. Ενοικίαση ενός εξοχικού για μια σεζόν από δύο οικογένειες εξασφαλίζει μείωση του κόστους διακοπών κατά 50%. Η ανταλλαγή των εξοχικών προκρίνεται ακόμη και για δωρεάν διακοπές.
Καλό στην τσέπη κάνει και η στροφή του τρόπου ζωής προς το οικολογικότερο...
Μειώστε τα έξοδα με 50 απλά βήματα:

Εκμεταλλευθείτε τον ανταγωνισμό

Από τις ελάχιστες υπηρεσίες που φθηναίνουν τα τελευταία χρόνια, είναι η σταθερή και η κινητή τηλεφωνία.
Αυτό οφείλεται στον ανταγωνισμό που επικρατεί στον κλάδο. Τον ανταγωνισμό, ο οποίος μαίνεται και εν μέσω κρίσης, ο καταναλωτής μπορεί να τον εκμεταλλευτεί για να μειώσει περισσότερο το κόστος. Ιδού ορισμένοι τρόποι:
*Αν είστε συνδρομητής με συμβόλαιο, αντισταθείτε στον πειρασμό της επιδότησης για αγορά καινούριας συσκευής. Αξιοποιήστε την επιδότηση για να μειώσετε το πάγιο στον λογαριασμό σας. Ενας καταναλωτής που έχει επιλέξει ένα πρόγραμμα με πάγιο της τάξεως των 35 ευρώ, μπορεί να μειώσει το ετήσιο κόστος του κινητού κατά 97 ευρώ. Ενας καταναλωτής που ξοδεύει 60 ευρώ τον μήνα, μπορεί να γλιτώσει ακόμη και 150 ευρώ τον χρόνο.
*Τα οικογενειακά πακέτα που λανσάρουν όλες οι εταιρείες, εξασφαλίζουν δυνατότητα δωρεάν συνομιλίας μεταξύ των μελών μιας οικογένειας. Αντίστοιχα, η αλλαγή ενός οικονομικού πακέτου μπορεί να οδηγήσει σε μείωση του παγίου, αλλά και σε μείωση του ειδικού φόρου.
*Αλλάξτε οικονομικό πακέτο στο σταθερό τηλέφωνο του εξοχικού. Η γραμμή θα παραμείνει ενεργή από τον Ιούνιο μέχρι τον Σεπτέμβριο καθ' όλη τη διάρκεια των Χριστουγέννων αλλά και το Πάσχα. Θα κερδίσετε έξι μηνιαία πάγια, δηλαδή 90 ευρώ τον χρόνο. Αν θέλετε το τηλέφωνο να δουλεύει και όλα τα Σαββατοκύριακα, τότε το συνολικό ετήσιο όφελος θα περιοριστεί στα 60 ευρώ. Για πιο δραστική περικοπή κόστους, κόψτε τελείως τη σταθερή σύνδεση στο εξοχικό και καλύψτε τις ανάγκες σας με το κινητό. Το ετήσιο όφελος θα φτάσει στα 180 ευρώ. Για περισσότερες πληροφορίες, επικοινωνήστε με τον ΟΤΕ.

Γειώστε το ηλεκτροσόκ της ΔΕΗ

Αυξήσεις αναμένονται στον λογαριασμό της ΔΕΗ από το νέο έτος.
Ενόψει της καταιγίδας λοιπόν, μπορούν να ληφθούν τα εξής μέτρα:
1 Ενεργοποιήστε άμεσα το νυχτερινό τιμολόγιο, ειδικά αν η κατανάλωση του ρεύματος στο σπίτι σας υπερβαίνει τις 1.500-2.000 κιλοβατώρες το τετράμηνο. Χωρίς το νυχτερινό ρεύμα, ένα νοικοκυριό που καταναλώνει 2.000 κιλοβατώρες τον μήνα, θα πληρώνει 275 ευρώ μόνο για το ρεύμα ανά τετράμηνο. Ενεργοποιώντας το νυχτερινό ρεύμα, το κόστος θα πέσει στα 220 ευρώ, δηλαδή 55 ευρώ χαμηλότερα. Αρα, το ετήσιο κέρδος διαμορφώνεται στα 220 ευρώ με μια απλή μεταφορά του 25% της κατανάλωσης κατά τη διάρκεια λειτουργίας του νυχτερινού τιμολογίου.
2 Αλλάξτε όλες τις λάμπες με οικονομικές και κερδίστε τουλάχιστον 30 ευρώ για κάθε λαμπτήρα. Προτιμήστε τις συσκευές ενεργειακής κλάσης Α και ας είναι ακριβότερες. Ρυθμίστε καλύτερα τον θερμοστάτη στο ψυγείο και στο κλιματιστικό.
3 Η τρίτη πρόταση αποτελεί επένδυση, η οποία όμως είναι από τις ελάχιστες αυτή την περίοδο που μπορεί να χρηματοδοτηθεί εξ ολοκλήρου με τραπεζικό δανεισμό. Αφορά στην εγκατάσταση φωτοβολταϊκών στις στέγες. Μέχρι και το 2011, οι ιδιοκτήτες ακινήτων που έχουν δυνατότητα να εγκαταστήσουν φωτοβολταϊκά συστήματα στις ταράτσες ή στα κεραμίδια τους, μπορούν να «πωλούν» το ρεύμα που θα παράγουν στην ΔΕΗ. Ουσιαστικά, μπορούν να μηδενίσουν τον λογαριασμό του ρεύματος και να εξασφαλίσουν και ένα μηνιαίο εισόδημα για 25 χρόνια. Η πρόταση αφορά και σε αυτούς που δεν έχουν χρήματα να επενδύσουν, καθώς ήδη οι τράπεζες δίνουν δάνεια για τη χρηματοδότηση της επένδυσης με «αντάλλαγμα» τη σύμβαση που υπογράφει ο ιδιοκτήτης με τη ΔΕΗ για την πώληση του ρεύματος. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρέχουν οι τράπεζες, ένα φωτοβολταϊκό σύστημα κόστους 40.000 ευρώ μπορεί να αποφέρει ετήσιο εισόδημα της τάξεως των 7.000 ευρώ το οποίο δεν φορολογείται. Αν η επένδυση χρηματοδοτηθεί με δανεικά, μπορεί να αποσβεστεί σε 10 χρόνια, ενώ ο ιδιοκτήτης για χρονικό διάστημα που μπορεί να φτάσει και στα 25 χρόνια μπορεί να ξεχάσει τους λογαριασμούς της ΔΕΗ.

Θεραπείες στον πονοκέφαλο της χρήσης Ι.Χ.

ΠΕΡΙΠΟΥ 5,5 ΕΚΑΤΟΜΜΥΡΙΑ ΟΔΗΓΟΙ ΒΡΙΣΚΟΝΤΑΙ ΣΕ ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ ΜΕΘΟΔΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΠΕΡΙΟΡΙΣΟΥΝ ΤΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΩΝ ΜΕΤΑΚΙΝΗΣΕΩΝ
ΜΕ ΤΗΝ εκτόξευση της τιμής της βενζίνης, η μετακίνηση με το αυτοκίνητο έγινε πραγματικός πονοκέφαλος για τους οδηγούς. Ηδη 5,5 εκατομμύρια οδηγοί βρίσκονται σε αναζήτηση μεθόδων για να περιορίσουν το κόστος, κάτι που αποτυπώνεται και στις πωλήσεις βενζίνης οι οποίες υποχωρούν κατά τουλάχιστον 20%. Ποιοι είναι όμως αυτοί οι τρόποι για να μειωθεί το κόστος μετακίνησης με το Ι.Χ.;
Για όποιον θέλει να κάνει οικονομία στα έξοδα, χωρίς να περιορίσει τις μετακινήσεις, υπάρχουν οι εξής επιλογές:
1 Να αγοράζει τη βενζίνη με πιστωτική κάρτα, καθώς έτσι μειώνεται το κόστος του καυσίμου ακόμη και κατά 5%. Το ποσοστό αυτό μεταφράζεται σε ένα κέρδος της τάξεως των 90 ευρώ τον χρόνο για κάποιον που καταναλώνει περίπου 1.200 λίτρα βενζίνης ετησίως. Ο καταναλωτής πρέπει να βρει την τράπεζα που κάνει τέτοια συνεργασία με τα πρατήρια καυσίμων αλλά και να πληρώνει εγκαίρως την πιστωτική του κάρτα για να μην χρεώνεται επιπλέον τόκους.
2 Να αλλάξει συμπεριφορά οδήγησης. Χωρίς τις απότομες επιβραδύνσεις και επιταχύνσεις και χωρίς τις υψηλές ταχύτητες, η κατανάλωση μπορεί να περιοριστεί κατά 30%. Καύσιμα εξασφαλίζονται με τη λελογισμένη χρήση του κλιματιστικού, τον έλεγχο των ελαστικών αλλά και την απαλλαγή του αυτοκινήτου από τα περιττά βάρη.
3 Χρήματα μπορεί να εξασφαλίσει κάποιος κάνοντας και μια έρευνα αγοράς. Από πρατήριο σε πρατήριο, οι τιμές πλέον μπορεί να διαφοροποιούνται ακόμη και κατά 10 λεπτά το λίτρο.
Εναλλακτικές λύσεις
Υπάρχουν όμως και άλλες λύσεις. Η χρήση των μέσων μαζικής μεταφοράς είναι πολύ αποδοτική. Για να καλυφθεί απόσταση 100 χιλιομέτρων μέσα στην πόλη με Ι.Χ., το κόστος έχει φτάσει πλέον στα 13-14 ευρώ μόνο για τη βενζίνη. Με το μετρό, η ίδια απόσταση μπορεί να καλυφθεί με 10 ευρώ ή ακόμη λιγότερα. Ετσι, για 300 χιλιόμετρα τον μήνα ή 3.600 χιλιόμετρα τον χρόνο, μπορεί να προκύψει οικονομικό όφελος της τάξεως των 140-150 ευρώ.
Επίσης, η αρχή της συλλογικότητας μπορεί να εφαρμοστεί πολύ εύκολα στις μετακινήσεις. Αν δύο ή τρεις συνάδελφοι σε μια εταιρεία αποφασίσουν να μετακινούνται με το ίδιο αυτοκίνητο, μειώνουν το κόστος του καυσίμου κατά 66%. Για απόσταση 10.000 χιλιομέτρων τον χρόνο, το κέρδος μπορεί να φτάσει ακόμη και στα 800 ευρώ τον χρόνο. Κι αυτό διότι η κάλυψη 10.000 χιλιομέτρων απαιτεί την κατανάλωση 800 λίτρων καυσίμου που κοστίζουν περίπου 1.200 ευρώ. Αν αυτό το ποσό το μοιραστούν τρεις, το κόστος πέφτει για τον καθένα στα 400 ευρώ.
Φυσικό αέριο αντί βενζίνης
Η χρήση φυσικού αερίου αντί για βενζίνη, είναι μία ακόμη λύση που υιοθετούν πολλοί οδηγοί. Αιτία, το γεγονός ότι ένα λίτρο βενζίνης κοστίζει 1,5 ευρώ, ενώ ένα λίτρο υγραερίου 0,6-0,7 ευρώ. Οσοι έχουν κάνει τις απαραίτητες μετατροπές στα αυτοκίνητά τους μιλούν για ετήσιο όφελος ακόμη και 1.200 ευρώ. Το κόστος μετατροπής μπορεί να αποσβεστεί σε περίπου δύο χρόνια.
ΜΙΣΘΩΜΑΤΑ

Οι εκπτώσεις και η εκδίκηση του ενοικιαστή

Για όσους πληρώνουν ενοίκιο, υπάρχουν δύο δρόμοι. Ο ένας οδηγεί στη διαπραγμάτευση με τον ιδιοκτήτη και στην απαίτηση να γίνει κάποια έκπτωση. Ο δεύτερος δρόμος απαιτεί ψάξιμο για φθηνότερο διαμέρισμα, κάτι που εν μέσω κρίσης αποτελεί εύκολη υπόθεση.
* Πάγωμα ή επαναδιαπραγμάτευση ενοικίου. Για φέτος το πάγωμα του ενοικίου στην κατοικία θα πρέπει να θεωρείται κεκτημένο δικαίωμα του ενοικιαστή. Το τελευταίο διάστημα οι ενοικιαστές διαπραγματεύονται με τους ιδιοκτήτες ακόμη και μείωση του ενοικίου. Τέτοιες συμφωνίες επιτυγχάνονται κυρίως στα μεγάλα ακίνητα όπου τα μισθώματα υπερβαίνουν τα 1.000 ευρώ τον μήνα. Σε τέτοιου είδους περιπτώσεις ο ιδιοκτήτης προτιμάει να δεχτεί μια μείωση της τάξεως του 10% παρά να αναζητήσει καινούριο ενοικιαστή, αναλαμβάνοντας μάλιστα το ρίσκο ο νέος ένοικος να βγει ασυνεπής. Το ετήσιο όφελος από την επαναδιαπραγμάτευση μπορεί να προσεγγίσει και τα 1.000 ευρώ για μια κατοικία, ή ακόμη περισσότερο για μια επαγγελματική στέγη.
**Μετακόμιση σε μικρότερο ή φθηνότερο διαμέρισμα. Τα ενοίκια έχουν υποχωρήσει τουλάχιστον κατά 15-20%, ειδικά στα μεγάλα ακίνητα. Ετσι η ανεύρεση φθηνότερου σπιτιού με παρόμοια χαρακτηριστικά δεν είναι δύσκολη υπόθεση. Το κόστος της διαδικασίας (εγγυήσεις, έξοδα μετακόμισης κ.λπ.) μπορεί να αποσβεστεί σε λιγότερο από ένα χρόνο, ενώ το χαμηλό ενοίκιο μπορεί να εξασφαλιστεί για τουλάχιστον τρία χρόνια, εφόσον πρόκειται για κύρια κατοικία.
**Για όσους έχουν ιδιόκτητη θέση στάθμευσης υπάρχει άλλη μια πρόταση. Διάθεση της θέσης προς ενοικίαση προκειμένου να εξασφαλίσουν ένα μηνιαίο εισόδημα της τάξεως των 50-60 ευρώ. Ηδη, έχουν φτιαχτεί και ιστοσελίδες στο Διαδίκτυο μέσω των οποίων ο ιδιοκτήτης μιας θέσης στάθμευσης μπορεί να βρει κάποιον ενδιαφερόμενο. Η ενοικίαση δεν είναι απαραίτητο να γίνεται για ολόκληρο τον μήνα. Μπορεί για παράδειγμα ο ιδιοκτήτης να τη χρησιμοποιεί τις νύχτες, ενώ κατά τη διάρκεια των εργάσιμων ωρών να τη νοικιάζει σε κάποιον που δουλεύει κάπου εκεί κοντά.

Εξυπνες συναλλαγές για να απαλλαγείτε από τα «βαρίδια»

Η εποχή του καταναλωτισμού άφησε στους Ελληνες ένα βάρος: τις φουσκωμένες πιστωτικές κάρτες. Το συμμάζεμα αυτών των χρεών μπορεί να ελαφρύνει αρκετά τον μηνιαίο προϋπολογισμό. Πρακτικές μέθοδοι είναι οι εξής:
1 Αν δεν μπορείτε να αποπληρώσετε τα χρέη σε πιστωτικές κάρτες, συγκεντρώστε όλες τις οφειλές σας σε μία κάρτα. Και σήμερα, οι τράπεζες έχουν προγράμματα συγκέντρωσης οφειλών τα οποία εξασφαλίζουν χαμηλό επιτόκιο της τάξεως του 6,75%-7,5%. Για διάσπαρτες οφειλές σε κάρτες συνολικού ύψους 5.000 ευρώ, μπορεί να μπει ένα πρόγραμμα αποπληρωμής σε τρία χρόνια. Συνολικά, ο οφειλέτης μπορεί να γλιτώσει τόκους 884 ευρώ στην τριετία (294 ευρώ τον χρόνο) λόγω της μείωσης του επιτοκίου από το περίπου 17-18% που χρεώνουν οι πιστωτικές κάρτες, στο 6-7% που χρεώνουν τα προγράμματα μεταφοράς υπολοίπου.
2 Ελάχιστοι από εμάς χρειάζονται περισσότερες από μία πιστωτικές κάρτες. Κλείστε λοιπόν αυτές που έχουν μηδενικό ή πολύ μικρό υπόλοιπο για να κερδίσετε την ετήσια συνδρομή. Το όφελος μπορεί να φτάσει και στα 40 ευρώ τον χρόνο, ανάλογα με την τράπεζα.
3 Αν στον τραπεζικό σας λογαριασμό υπάρχουν κάποιες καταθέσεις, σκεφτείτε το ενδεχόμενο να διαθέσετε ένα τμήμα για να αποπληρώσετε τις οφειλές στις κάρτες. Για κάθε 1.000 ευρώ που θα διαθέτετε, θα κερδίζετε 160-180 ευρώ από τόκους σε ετήσια βάση.
Το μεγαλύτερο «βαρίδι» για τον οικογενειακό προϋπολογισμό είναι το στεγαστικό δάνειο. Εκεί, άλλη λύση από τη διαπραγμάτευση με την τράπεζα δεν υπάρχει. Μπορείτε, για παράδειγμα, να ζητήσετε αύξηση στη διάρκεια του δανείου. Αν είστε συνεπείς, η τράπεζα θα το δεχτεί καθώς με την αύξηση της διάρκειας τελικώς θα εισπράξει περισσότερους τόκους. Εσείς, θα κερδίσετε τη μείωση της δόσης. Για δάνειο 100.000 ευρώ, η αύξηση της διάρκειας του δανείου από τα 20 στα 30 χρόνια ρίχνει τη μηνιαία δόση από τα 586 ευρώ στα 455 ευρώ.
Με μερικές απλές κινήσεις, μπορούν και οι καταθέτες να εξοικονομήσουν αρκετά χρήματα. Για παράδειγμα, μπορούν να ανοίξουν έναν τραπεζικό λογαριασμό στο όνομα του παιδιού τους. Τα ειδικά προγράμματα που προσφέρουν οι τράπεζες ακόμη και για βρέφη, εξασφαλίζουν επιτόκιο της τάξεως του 2-2,5%. Είναι σαφώς υψηλότερο από το επιτόκιο που προσφέρει το απλό ταμιευτήριο (συνήθως όχι πάνω από 0,5%). Επίσης, η συγκέντρωση των τραπεζικών λογαριασμών σε έναν είναι μία ακόμη λύση για να αυξήσει κάποιος το επιτόκιο.
Τέλος, για όσους θέλουν να κάνουν τραπεζικές συναλλαγές χωρίς να πληρώνουν προμήθειες, υπάρχει η λύση των συναλλαγών μέσω Διαδικτύου. Στις περισσότερες τράπεζες, πληρωμές λογαριασμών, καταβολή ενοικίου κ.λπ., γίνεται δωρεάν χωρίς κόστος. Εύκολα λοιπόν εξοικονομούνται τουλάχιστον 30-40 ευρώ ετησίως.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου